-
Ułatwienia dostępu
Ułatwienia dostępu Strona BIP
zobacz nasz BIP-
Wyszukiwarka
Wyszukiwarka -
Powiązane strony
Menu
Menu
Dane kontaktowe
Urząd Gminy Borowie
ul. Aleksandra Sasimowskiego 2
08-412 Borowie
tel. +48 25 685 90 70
fax.: +48 25 685 90 72
email: gmina@borowie.pl
Elektroniczna Skrzynka Podawcza ePUAP: /928m9fdun6/skrytka
Rok 2022
Nabór organizacji kandydujących do Komitetu Monitorującego programu Fundusze dla Mazowsza 2021-2027
Mazowiecka Rada Działalności Pożytku Publicznego ogłasza nabór organizacji kandydujących do Komitetu Monitorującego programu Fundusze dla Mazowsza 2021-2027.
Nabór będzie przeprowadzony w terminie od 15 do 24 listopada 2022 r.
III Ogólnopolski Konkurs Testowy
III Ogólnopolski Konkurs Testowy z Zakresu Bezpiecznej Pracy w Gospodarstwie Rolnym „Bezpiecznie z niebezpiecznymi substancjami”.
Konkurs trwa do 25 listopada 2022r. Do wygrania są nagrody rzeczowe o wartości ok.600zł brutto, tj. myjki ciśnieniowe.
Zasady uczestnictwa w tym działaniu określa regulamin, dostępny na stronie internetowej Kasy oraz w załączeniu.
Obchody 104. Rocznicy odzyskania przez Polskę Niepodległości
11 listopada w Borowiu odbyła się uroczystość związana z obchodami 104. Rocznicy Odzyskania przez Polskę Niepodległości.
Wniosek o zakup preferencyjny paliwa stałego
Szanowni Państwo,
w związku z wejściem w życie ustawy „O zakupie preferencyjnym paliwa stałego przez gospodarstwa domowe” Wójt Gminy Borowie rozpoczął przyjmowanie wniosków o zakup preferencyjny paliwa stałego na potrzeby własne gospodarstw domowych.
Osoby zainteresowane prosimy o składanie wniosku w budynku Urzędu Gminy lub drogą elektroniczną poprzez platformę ePUAP. W przypadku złożenia wniosku drogą elektroniczną wniosek o zakup opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem zaufanym.
Zgodnie z ustawą, gospodarstwo będzie miało prawo zakupić wskazany materiał opałowy po preferencyjnej cenie, nie większej niż 2000 zł brutto za tonę (maksymalnie 1,5 tony do końca 2022 r. oraz 1,5 tony od 1 stycznia 2023 r.)
Spotkanie z pisarką Agatą Romaniuk
Komenda Powiatowa Policji w Garwolinie, Miasto Garwolin, MIejsco-Powiatowa Bibliotek Publiczna w Garwolinie, Stowarzyszenie Klub Seniora w Garwolinie przygotowują spotkanie autorskie z pisarką Agatą Romaniuk, kóra wydała zbiory reportaży: "Z miłości? To współczuję. Opowieści z Omanu" oraz "Krótko i szczęśliwie. Historie późnych miłości". Tematem rozmowy będą potrzeby i bezpieczeństwo osób starszych oraz szeroko rozumiane prawa człowieka. Wydarzenie będzie miało miejsce 17 listopada 2022 r. o godz. 16:00 w Miejsko Powiatowej Bibliotece Publicznej w Garwolinie (Garwolin, ul. Nadwodna 1). Zapraszamy do udziału wszystkich zainteresowanych serniorów, kluby i stowarzyszenia.
Nabór do Programu "Asystent Osobisty Osoby Nie-pełnosprawnej" - edycja 2023
p.o. Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Borowiu ogłasza nabór uczestników do Programu „ASYSTENT OSOBISTY OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ”- EDYCJA 2023, finansowanego ze środków państwowego funduszu celowego – Funduszu Solidarnościowego.
Głównym celem Programu jest wprowadzenie usług asystencji osobistej jako formy ogólnodostępnego wsparcia w wykonywaniu codziennych czynności oraz funkcjonowaniu w życiu społecznym, których adresatami są:
- dzieci do 16. roku życia z orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji oraz
- osoby niepełnosprawne posiadające orzeczenie:
-
- o znacznym stopniu niepełnosprawności albo
- o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności albo
- traktowane na równi z orzeczeniami wymienionymi w lit. a i b, zgodnie z art. 5 i art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
Usługi asystencji osobistej polegają w szczególności na pomocy asystenta w:
- wykonywaniu przez uczestnika czynności dnia codziennego;
- wyjściu, powrocie lub dojazdach z uczestnikiem w wybrane przez uczestnika miejsca;
- załatwianiu przez uczestnika spraw urzędowych;
- korzystaniu przez uczestnika z dóbr kultury (np. muzeum, teatr, kino, galeria sztuki, wystawa);
- zaprowadzaniu i odebraniu dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności do placówki oświatowej.
Usługi asystencji osobistej mogą świadczyć osoby, niebędące członkami rodziny uczestnika:
- posiadające dokument potwierdzający uzyskanie kwalifikacji w następujących kierunkach: asystent osoby niepełnosprawnej), opiekun osoby starszej, opiekun medyczny, pedagog, psycholog, terapeuta zajęciowy, pielęgniarka, fizjoterapeuta; lub
- posiadające co najmniej 6-miesięczne, udokumentowane doświadczenie w udzielaniu bezpośredniej pomocy osobom niepełnosprawnym doświadczenie zawodowe, udzielanie wsparcia osobom niepełnosprawnym w formie wolontariatu; lub
- wskazane przez uczestnika lub jego opiekuna prawnego, pod warunkiem, że osoba wskazana spełnia przynajmniej jeden z warunków, o których mowa w pkt 1 lub 2.
Posiadanie doświadczenia, o którym mowa w pkt 2, może zostać udokumentowane pisemnym oświadczeniem podmiotu, który zlecał udzielanie bezpośredniej pomocy osobom niepełnosprawnym.
Na potrzeby realizacji Programu, za członków rodziny uczestnika uznaje się wstępnych lub zstępnych, małżonka, rodzeństwo, teściów, macochę, ojczyma oraz osobę pozostającą we wspólnym pożyciu, a także osobę pozostającą w stosunku przysposobienia z uczestnikiem.
W pierwszej kolejności, asystentem może zostać osoba wskazana przez uczestnika lub jego opiekuna prawnego, z uwzględnieniem postanowień ust. 3 pkt 3. Jeżeli asystent nie zostanie wskazany przez uczestnika lub jego opiekuna prawnego, asystenta wskazuje gmina/powiat lub inny podmiot, któremu gmina/powiat zleciła realizację Programu, z uwzględnieniem postanowień ust. 3 pkt 1 lub 2.
W przypadku, gdy usługi asystencji osobistej będą świadczone na rzecz dzieci niepełnosprawnych do 16. roku życia z orzeczeniem o niepełnosprawności, w odniesieniu do osoby, która ma świadczyć usługi asystencji osobistej, wymagane jest także:
- zaświadczenie o niekaralności;
- informacja o niefigurowaniu w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym w postaci wydruku pobranej informacji z Rejestru;
- pisemna akceptacja osoby asystenta ze strony rodzica lub opiekuna prawnego dziecka z niepełnosprawnością.
WARUNKI ZGŁOSZENIA DO PROGRAMU:
Osoby, które są zainteresowane udziałem w Programie, proszone są o złożenie dokumentów w Ośrodku Pomocy Społecznej w Borowiu do dnia 7 listopada 2022 roku do godz. 15.00.
- kserokopię aktualnego orzeczenia o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności albo orzeczenia równoważnego do wyżej wymienionych lub w przypadku dzieci do 16. roku życia orzeczenie o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji,
- kartę zgłoszenia do Programu.
Ważne:
- Program będzie realizowany od dnia 1 stycznia 2023 r. do dnia 31 grudnia 2023 r.
- Konieczne jest zapoznanie się z treścią Programu „Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej” – edycja 2023, który jest dostępny pod adresem: https://niepelnosprawni.gov.pl/a,1416,nabor-wnioskow-w-ramach-programu-resortowego-ministra-rodziny-i-polityki-spolecznej-pn-asystent-osobisty-osoby-niepelnosprawnej-edycja-2023
ZA REALIZACJĘ USŁUGI ASYSTENCJI OSOBISTEJ, UCZESTNIK NIE PONOSI ODPŁATNOŚCI.
Osoba do kontaktu:
p.o. Kierownika GOPS – Tomasz Majczyna
tel. 25 6859068 w godzinach pracy Ośrodka
Pliki do pobrania
Obywatelski monitoring funduszy europejskich
Do Polski już wkrótce powinno trafić ponad 76 mld. euro z budżetu Unii Europejskiej na lata 2021-2027. Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych (OFOP) apeluje do organizacji w całym kraju o mobilizację oraz do włączenia się w pracę komitetów monitorujących programy finansowane z funduszy europejskich.
Zgodnie z Umową Partnerstwa określającą strategię wykorzystania funduszy europejskich
w Polsce na lata 2021-2027 będziemy mieć do dyspozycji w tej perspektywie unijnej około 76 miliardów euro. To standardowy 7-letni budżet unijny, z którego Polska skorzysta już kolejny raz, inny aniżeli fundusze zaplanowane na Krajowy Plan Odbudowy. Projekt Umowy Partnerstwa został przedłożony do publicznych konsultacji w połowie stycznia 2021 r. -
w wyniku licznych uwag, przeprowadzonych konsultacji i zrealizowanych wysłuchań publicznych ostatecznie dokument został zatwierdzony przez rząd RP oraz Komisję Europejską oraz opublikowany w lipcu 2022 r.
Fundusze europejskie będą wdrażane w ramach specjalnie opracowanych programów, w tym międzynarodowych i transgranicznych, a w Polsce dodatkowo zgodnie z Umową Partnerstwa w ramach 16 regionalnych programów obsługiwanych przez urzędy marszałkowskie oraz
8 tematycznych programów krajowych obsługiwanych przez stronę rządową:
- Program Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS) – budżet ok. 135 mld zł
- Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS) – budżet ok. 21,9 mld zł
- Program Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027 (FENG) – budżet ok. 45,9 mld zł
- Program Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021-2027 (FERC) – budżet ok. 11,4 mld zł
- Program Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027 – budżet ok. 14,3 mld zł (obszar: lubelskie, podkarpackie, podlaskie, świętokrzyskie, warmińsko-mazurskie
i częściowo mazowieckie) - Program Fundusze Europejskie dla Rybactwa 2021-2027 – budżet ok. 3,5 mld zł
- Program Fundusze Europejskie Pomoc Żywnościowa 2021-2027 (FEPŻ) – budżet ok. 2,7 mld zł
- Program Pomoc Techniczna dla Funduszy Europejskich 2021-2027 (PTFE) – budżet ok. 2,5 mld zł
Realizacja przedsięwzięć (projektów), zarówno w trybie konkurencyjnym (konkursowym), jak i w tzw. niekonkurencyjnym, będzie możliwa dopiero po zatwierdzeniu tych przez Komisję Europejską oraz powołaniu komitetów monitorujących dla każdego programu. Komitety te oprócz zatwierdzenia kryteriów i metodyki wyboru projektów będą weryfikować spełnienie warunków oraz tzw. zasad horyzontalnych. W skład każdego komitetu monitorującego wchodzić będą:
- przedstawiciele władz krajowych i regionalnych, administracji, organizacji zrzeszających samorządy, sektora nauki,
- partnerzy społeczni (związki zawodowe i organizacje pracodawców), biznesu oraz przedsiębiorczości społecznej
- 9 podmiotów społeczeństwa obywatelskiego, tj. organizacji pozarządowych,
a także ich federacji, związków.
Komitety monitorujące programy będą odgrywać dużo większą rolę aniżeli w poprzednich perspektywach UE z kilku powodów. Otóż, kluczowe będzie zderzenie się z ambitnymi celami klimatycznymi wynikającymi z Europejskiego Zielonego Ładu wskazującym celem jest Unia Europejska jako obszar neutralny klimatycznie, społeczeństwo sprawiedliwe i dostatnie, gospodarka nowoczesna i ekologiczna, aby to osiągnąć opracowano cały pakiet regulacji, elementów oraz zasad, w tym DNSH (ang. Do No Significant Harm) –„nie wyrządzaj poważnej szkody”. Ponadto zgodnie z art. 15 rozporządzenia ogólnego z czerwca 2021 r. ustanawiającego warunki horyzontalne korzystania z funduszy europejskich wskazano m.in. skuteczne stosowanie i wdrażanie Karty Praw Podstawowych UE, oprócz już wcześniej obowiązujących zasad horyzontalnych, tj. równości kobiet i mężczyzn, dostępności dla osób
z niepełnosprawnością, niedyskryminacji oraz zrównoważonego rozwoju.
“To czy wspomniane warunki i zasady będą monitorowane zależy w znacznym stopniu od potencjału, roli i zaangażowania zorganizowanego społeczeństwa obywatelskiego.
W komitetach monitorujących muszą być obowiązkowo miejsca dla organizacji pozarządowych zajmujących się monitorowaniem każdej ze wspomnianych zasad horyzontalnych i dbających o nasze prawa” - mówi Iwona Janicka, ekspertka Ogólnopolskiej Federacji Organizacji Pozarządowych.
Dodatkowo w komitetach monitorujących potrzebni będą przedstawiciele/-ki z organizacji, które zajmują się działalnością tematycznie związaną z danymi programami, m.in.: edukacja, włączenie społeczne, rynek pracy, zdrowie, cyfryzacja, gospodarka, sprawiedliwa transformacja, infrastruktura i transport, obszary wiejskie, miejskie obszary funkcjonalne, rewitalizacja, kultura i dziedzictwo kulturowe, rybactwo, zdrowa żywność, pomoc żywnościowa dla najuboższych, wzmocnienie potencjału organizacji pozarządowych
w zakresie kształtowania i realizacji polityk publicznych.
Wyłonienie organizacji pozarządowych do komitetów monitorujących zgodnie z regulacjami musi się odbyć w transparentnej procedurze niezależnie od władz krajowych i regionalnych oraz ich organów doradczych. Z uwagi na sukcesywne zatwierdzanie programów przez Komisję Europejską wyłonienie NGOs odbywać się będzie w najbliższych tygodniach zarówno
w przypadku programów krajowych, jak i regionalnych. W przypadku programów krajowych władną do opracowania procedury i powołania komisji wyborczej jest rada działalności pożytku publicznego w ramach Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Natomiast w przypadku programów regionalnych stosowny proces wyborczy i powołanie komisji wyborczej musi zostać zrealizowany przez odpowiednie wojewódzkie rady działalności pożytku publicznego (odpowiednio organ doradczy marszałka województwa).
Jedno jest pewne będzie bardzo mało czasu - zaledwie kilka dni na zgłoszenia i głosowanie wśród organizacji pozarządowych, a to wymagać będzie ogromnej mobilizacji i wzmocnienia wielu osób, które do tej pory może nie zajmowały się bezpośrednio inwestycjami i działaniami finansowanymi z funduszy europejskich, ale np. interesowały się zasadami państwa prawa (wolność słowa, prawo zrzeszania się, praworządność), prawem do informacji, prawami kobiet, niedyskryminacją osób LGBTQiA, prawami osób z państw trzecich, dostępnością dla osób z niepełnosprawnością oraz ochroną środowiska, troską o klimat, sprawiedliwą transformacją. Aktywność w komitecie monitorującym będzie idealna na pewno dla osób, które czuwają nad transparentnością, dbają o dostęp do dokumentów, monitorują zamówienia publiczne.
Forma zaangażowania w komitecie monitorującym może dotyczyć roli członka/członkini komitetu monitorującego (lub zastępcy), a także funkcji obserwatora. Warto wiedzieć, że zaangażowanie w prace komitetu i w powołanych w jego ramach grupach roboczych to funkcja obywatelska (społeczna) związane jest z udziałem w posiedzeniach, ale też analizą dokumentów pod kątem obszaru/zagadnienia, w szczególności dot. zasad i warunków oraz kryteriów wyboru projektów, a także kontakt ze środowiskiem NGOs, udostępnianie materiałów, formułowanie opinii, rekomendacji, postulatów w imieniu środowiska NGOs.
Nabór do komitetów dotyczy perspektywy budżetu UE na lata 2021-2027 (+2lata). Członkowie komitetu monitorującego (i zastępcy) mogą liczyć na wsparcie z budżetu danego programu
w ramach tzw. pomocy technicznej. Wsparcie uzależnione będzie także od ewentualnej dotacji pozyskanej przez organizacje społeczeństwa obywatelskiego na wsparcie przedstawicieli/-ek NGOs w procesie monitorowania funduszy europejskich. Na chwilę obecną na pewno można liczyć na dostęp do informacji, udział w szkoleniach i konferencjach oraz spotkaniach oraz zwrot kosztów przejazdu na posiedzenia komitetu.
OFOP zachęca do wypełnienia formularza celem analizy możliwości i potencjału organizacji pozarządowych do prac w komitetach monitorujących i współpracy w tym zakresie. Organizacje mogą liczyć na możliwość wymiany doświadczeń, wsparcie specjalistów, udział
w spotkaniach informacyjnych i przygotowawczych, m.in. 9 listopada i 14 grudnia. Zgłoszenia zainteresowanych osób, które chcą otrzymywać aktualne informacje i korzystać ze wsparcia OFOP przyjmowane są przez formularz – link: https://bit.ly/3PB1PkH
Zainteresowanych startem do komitetów monitorujących bez doświadczenia w tej kwestii Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych zaprasza na spotkania wprowadzające
w tematykę funduszy europejskich na lata 2021 2027 w następujących terminach.
- 8 listopada 2022 (wtorek) godz. 19:00
- 9 listopada 2022 (środa) godz. 14:00
- 23 listopada 2022 (środa) godz. 14:00
- 24 listopada 2022 (czwartek) godz. 19:00
- 7 grudnia 2022 (środa) godz. 14:00
Będą to spotkania trwające ok. 1h. Podczas każdego z nich zostanie omówiona struktura programów finansowanych z funduszy europejskich na lata 2021-2027, zasada partnerstwa, zasady horyzontalne, czym właściwie są komitety monitorujące. Będzie okazja do zapoznania się z nazewnictwem. Spotkanie jest dedykowane osobom, które chcą się wdrożyć w tematykę i nie czują się pewnie nt. tego jakie zadania mogą mieć przedstawiciele/-ki NGOs w komitetach monitorujących.
Zachęcamy do zapoznania się z nagraniami, które przybliżają aspekty zasad horyzontalnych:
- Relacja z konferencji pt. Praworządność i prawa podstawowe - wyzwania dla Polski
w kontekście funduszy europejskich (Warszawa - 6 lipca 2022 r.)
Link do nagrania: https://youtu.be/1zSoxWifGws - RESPEKTOWANIE PRAW PODSTAWOWYCH. Link do nagrania: https://youtu.be/hilQO1F4PLw
- ZASADA DOSTĘPNOŚCI. Link do nagrania: https://youtu.be/ACYmNZdXGEI
- ZASADA NIEDYSKRYMINACJI. Link do nagrania: https://youtu.be/ePPWyEvikFo
- ZASADA RÓWNOŚCI SZANS KOBIET I MĘŻCZYZN / GENDER MAINSTREAMING. Link do nagrania: https://youtu.be/gcU8jsQvtSk
- ZASADA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU. Link do nagrania: https://youtu.be/SdccNiHCzWA
Więcej informacji: www.ofop.eu
W sprawach komitetów monitorujących prosimy o kontakt: komitetymonitorujace@ofop.eu
Oprac. Iwona Janicka, Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych
Partnerstwo dla lepszej perspektywy!
Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych realizuje działania rzecznicze i sieciujące na mocy porozumienia ze Stowarzyszeniem KLON/JAWOR i przy wsparciu Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Korzystamy ze wsparcia CIVITATES i European Climate Foundation.
„Pod Biało – Czerwoną”
Zadanie pn.: „Zakup masztu i flagi oraz ich instalacja w msc. Borowie w ramach Projektu "Pod biało-czerwoną."
„Maszt z flagą Rzeczypospolitej Polskiej został sfinansowany w ramach projektu „Pod Biało-czerwoną” pod honorowym patronatem Prezesa Rady Ministrów Mateusza Morawieckiego, 05.10.2022 r., Borowie”
Formularz zapotrzebowania na węgiel
Szanowni Państwo,
Poprzez niniejszy formularz mogą Państwo złożyć zapotrzebowanie na zakup węgla w cenie preferencyjnej, do 2000 zł brutto za tonę. Zapisy dotyczą tylko roku 2022, maksymalna ilość węgla przypadająca na gospodarstwo domowe to 1500 kg.
Zakup węgla przysługuje gospodarstwu domowemu, które otrzymało dodatek węglowy.
Usuwanie i unieszkodliwianie wyrobów zawierających azbest na budynkach znajdujących się na terenie gminy Borowie
WÓJT GMINY BOROWIE
Informuje, że Gmina Borowie zakończyła realizację zadania według umowy nr 2197/22/OZ/DA z dnia 11.07.2022 r. – zadania o treści: „ Usuwanie i unieszkodliwianie wyrobów zawierających azbest na budynkach znajdujących się na terenie gminy Borowie dofinansowanego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie, w formie dotacji, w kwocie 34 995,24 zł.”
Pozyskane środki finansowe umożliwiły zdjęcie płyt azbestowo–cementowych z 33 budynków o łącznej masie 92,580 Mg.
Dzień Edukacji Narodowej
14.10.2022 roku w Gminnym Ośrodku Kultury w Borowiu odbył się Gminny Dzień Edukacji z udziałem nauczycieli i pracowników administracji i obsługi wszystkich szkół i przedszkoli z gminy Borowie.
Projekty edukacyjne ZUS
Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Siedlcach serdecznie zaprasza uczniów i nauczycieli do realizacji projektów edukacyjnych:
- „Projekt z ZUS” dla uczniów szkół podstawowych,
- „Lekcje z ZUS” dla uczniów szkół ponadpodstawowych.
Łatwej uczyć o ubezpieczeniach społecznych
Każdy z projektów ZUS dostosowany jest do wieku uczniów i metod, które są wykorzystywane
na danym etapie kształcenia. Zapewniamy bezpłatne, atrakcyjne materiały dydaktyczne, które zostały przygotowane we współpracy z doświadczonymi metodykami nauczania. Wszystkie materiały potrzebne do realizacji projektów dostępne są w wersji elektronicznej na stronie www.zus.pl w zakładce „Edukacja” (link). Oprócz zaktualizowanych podręczników, prezentacji i filmów, mogących z powodzeniem służyć do kompleksowej realizacji projektów także w trybie zdalnym, na podstronie zamieszczone zostały też pliki z plakatami, ulotkami oraz nowości – krzyżówki i quizy o ubezpieczeniach społecznych do wykorzystania przez nauczycieli.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych zapewnia bezpłatnie każdemu nauczycielowi:
- komplet materiałów dydaktycznych - zeszyt dla nauczyciela i zeszyty dla uczniów, scenariusze lekcji, karty projektu i arkusze ocen, filmy, prezentacje, teksty pomocnicze oraz rozwiązania zadań; materiały dostępne są w Oddziale ZUS w Siedlcach u koordynatora ds. komunikacji społecznej i edukacji, a także w wersji elektronicznej na naszej stronie internetowej,
- szkolenia z prowadzenia lekcji o ubezpieczeniach społecznych (stacjonarne lub on-line),
- indywidualną opiekę merytoryczną,
- grę planszową „Specjalista ZUS” do kreatywnego prowadzenia zajęć.
Szkolenia dla nauczycieli
Zapraszamy na szkolenia, które zaplanowaliśmy w Mazowieckim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Siedlcach (ul. Mieczysława Asłanowicza 2):
- 20 października 2022 r. o godz. 14.30 - dla nauczycieli zainteresowanych realizacją projektu „Lekcje z ZUS”,
- 3 listopada 2022 r. o godz. 14.30 - dla nauczycieli zainteresowanych realizacją „Projektu z ZUS”.
Zapisy przyjmowane są za pośrednictwem strony internetowej MSCDN w Siedlcach (link).
Lekcje z ZUS
„Lekcje z ZUS” to cykl czterech godzin lekcyjnych z zakresu ubezpieczeń społecznych, które wieńczy olimpiada „Warto wiedzieć więcej o ubezpieczeniach społecznych”. Ideą programu jest kształtowanie przezorności ubezpieczeniowej młodzieży, poznanie korzyści
i obowiązków wynikających z przynależności do systemu ubezpieczeń społecznych oraz uczenie solidarności międzypokoleniowej – wzajemnej odpowiedzialności osób, które przynależą do innych pokoleń.
Olimpiada „Warto wiedzieć więcej o ubezpieczeniach społecznych”
Laureaci olimpiady otrzymują atrakcyjne nagrody, a przede wszystkim indeksy i punkty
w rekrutacji na uczelnie, z którymi ZUS zawarł porozumienia o współpracy. Olimpiada zyskała status olimpiady tematycznej (zawodowej). Laureaci i finaliści Olimpiady będą zwolnieni z części pisemnej egzaminu zawodowego na technika ekonomistę i technika rachunkowości w zakresie kwalifikacji EKA.05 „Prowadzenie spraw kadrowo-płacowych i gospodarki finansowej jednostek organizacyjnych”, a także z części pisemnej egzaminu zawodowego w zawodzie technik ekonomista (EKA.04. „Prowadzenie dokumentacji w jednostce organizacyjnej”).
Projekt z ZUS
„Projekt z ZUS” dla szkół podstawowych to propozycja wprowadzenia elementów wiedzy
o ubezpieczeniach społecznych metodą projektu edukacyjnego, który aktywizuje młodzież. Nauczyciel w ramach projektu przeprowadza jedną lekcję, podczas której uświadamia uczniom znaczenie ubezpieczeń społecznych oraz przybliża działanie systemu zabezpieczenia społecznego. Po lekcji zespół uczniów wykonuje pracę konkursową w formie filmu, plakatu lub komiksu, w której wyjaśnia dlaczego ubezpieczenia społeczne są ważne. Najlepsze prace biorą udział w ogólnopolskim konkursie ZUS z atrakcyjnymi nagrodami.
Zarówno „Projekt z ZUS”, jak i „Lekcje z ZUS” oraz Olimpiada „Warto wiedzieć więcej
o ubezpieczeniach społecznych” są objęte patronatem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej oraz Ministra Edukacji i Nauki.
Szczegółowych informacji o projektach edukacyjnych ZUS oraz indywidualnych konsultacji udziela koordynator ds. komunikacji społecznej i edukacji w Oddziale ZUS w Siedlcach,
P. Agnieszka Drzewowska, tel. 25 640-16-63, tel. kom. 509-871-464, e-mail: agnieszka.drzewowska@zus.pl.
Rekrutacja do Szkoły Inicjatyw Strażniczych
Sieć Obywatelska Watchdog Polska zaprasza do Szkoły Inicjatyw Strażniczych (SIS)! To cykl bezpłatnych szkoleń dla mieszkańców wsi i miast, którzy przyglądają się pracy lokalnych władz, zadają im pytania, zabierają głos w sprawach publicznych i działają na rzecz zmiany w przypadku zdiagnozowania problemów tam, gdzie mieszkają. Zgłoszenia do 30 listopada.
Formularz zgłoszeniowy
Co oferujemy?
- 10 webinariów i 3 szkolenia stacjonarne z zakresu praw człowieka, planowania monitoringu, komunikowania swoich działań i włączania w nie innych mieszkańców.
- Kontakt z osobami z całej Polski, które prowadzą podobne działania.
- Wsparcie merytoryczne i prawne w prowadzonych działaniach (również po zakończeniu szkoły);
- Pokrycie kosztów szkolenia, zakwaterowania, wyżywienia oraz przejazdu.
Kto może wziąć udział w szkoleniach?
W szkoleniach może brać udział każda osoba, bez względu na wiek, wykształcenie i miejsce zamieszkania, jeśli tylko aktywnie uczestniczy w życiu swojej lokalnej społeczności, przygląda się pracy samorządu i chciałaby rozwijać swoją wiedzę w tej dziedzinie. Uczestnikami Szkoły mogą być zarówno osoby działające indywidualnie, jak i członkowie/członkinie nieformalnych grup, organizacji społecznych czy przedstawiciele mediów lokalnych.
Więcej o kursie pod adresem: siecobywatelska.pl/sis
Na zgłoszenia czekamy do 30 listopada 2022 r.
Szkoła Inicjatyw Strażniczych organizowana jest w ramach projektu “Szkoła Inicjatyw Strażniczych – 2 regiony”. Projekt finansowany z Funduszy EOG w ramach Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny.
Strażacy zbierają elektroodpady
Jednostki OSP z terenu naszej gminy włączyły się do działań Green Office Ecologic mającej na celu przeprowadzenie akcji: Strażaków wspierajmy, elektrosprzęt oddajmy!
Wszyscy możemy przyłączyć się do tego działania. Oddajmy niepotrzebny sprzęt, przez co w naszych domach będzie mniej niepotrzebnych rzeczy, a straże będą z tego miały pożytek!
Akcja prowadzona jest do 5 listopada.
Wykaz miejsc, w których można pozostawić zużyty sprzęt:
- Remiza OSP w Głoskowie
- Szkoła w Głoskowie
- Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Borowiu
- Remiza OSP w Jaźwinach
- Dom Pani sołtys w Słupie Drugim
- Remiza OSP w Iwowem
- Remiza OSP w Lalinach
- Świetlica wiejska w Gościewiczu
- Remiza OSP w Nowej Brzuzie
- Świetlica wiejska w Filipówce
Rodzaje sprzętu elektrycznego i elektronicznego podlegającego zbiórce
W ramach akcji przyjmowane są wyłącznie sprzęty kompletne.
Wielkogabarytowe urządzenia gospodarstwa domowego:
- Wielkogabarytowe urządzenia chłodzące
- Chłodziarki, zamrażarki
- Pozostałe wielkogabarytowe urządzenia używane do chłodzenia, konserwowania i przechowywania żywności
- Pralki, suszarki do ubrań
- Urządzenia kuchenne, w tym kuchenki, zmywarki
- Piece elektryczne
- Elektryczne płyty grzejne
- Mikrofalówki
- Pozostałe wielkogabarytowe urządzenia używane do gotowania i innego typu przetwarzania żywności
- Elektryczne urządzenia grzejne
- Pozostałe wielkogabarytowe urządzenia używane do ogrzewania pomieszczeń, łóżek, mebli wypoczynkowych
- Wentylatory elektryczne, urządzenia klimatyzacyjne
Małogabarytowe urządzenia gospodarstwa domowego
- Odkurzacze, zamiatacze do dywanów oraz pozostałe urządzenia czyszczące
- Maszyny do szycia, urządzenia używane do szycia, dziania, tkania i innego typu przetwarzania wyrobów włókienniczych
- Żelazka, urządzenia do prasowania, maglowania i pozostałe urządzenia służące do pielęgnacji ubrań
- Tostery, frytkownice
- Rozdrabniacze, młynki do kawy oraz urządzenia do otwierania i zamykania pojemników i opakowań
- Noże elektryczne
- Urządzenia do strzyżenia włosów, suszenia włosów, szczotkowania zębów, golenia, masażu oraz pozostałe urządzenia do pielęgnacji ciała
- Zegary, zegarki oraz urządzenia do celów odmierzania, wskazywania lub rejestrowania czasu
- Wagi
- Pozostałe małogabarytowe urządzenia gospodarstwa domowego
Sprzęt teleinformatyczny i telekomunikacyjny
- Komputery duże stacjonarne, stacje robocze
- Jednostki drukujące, drukarki
- Komputery osobiste stacjonarne, w tym procesor, mysz, monitor i klawiatura
- Laptopy, w tym procesor, mysz, monitor i klawiatura oraz notebooki
- Puste cartridge do drukarek
- Notepady
- Sprzęt kopiujący
- Elektryczne i elektroniczne maszyny do pisania
- Kalkulatory kieszonkowe i biurowe
- Pozostały sprzęt do zbierania, przechowywania, przetwarzania, prezentowania lub przekazywania informacji drogą elektroniczną
- Terminale i systemy użytkownika
- Faksy, telefaksy
- Telefony (bezprzewodowe, komórkowe) automaty telefoniczne
- Systemy zgłoszeniowe/sekretarki automatyczne
- Pozostałe produkty lub sprzęt służący do transmisji głosu, obrazu lub innych informacji za pomocą technologii telekomunikacyjnej
Sprzęt audiowizualny
- Odbiorniki radiowe
- Odbiorniki telewizyjne
- Kamery video (sprzęt video)
- Sprzęt hi-fi
- Instrumenty muzyczne, wzmacniacze dźwięku
- Pozostałe produkty lub urządzenia wykorzystywane do nagrywania lub kopiowania dźwięku lub obrazów, w tym sygnałów, lub wykorzystujące technologie przesyłu dźwięku i obrazu inne niż telekomunikacyjne
Narzędzia elektryczne i elektroniczne
- Wiertarki, piły
- Narzędzia do nitowania, przybijania lub przyśrubowania lub usuwania nitów, gwoździ lub śrub
- Narzędzia do spawania, lutowania lub podobnych zastosowań
- Narzędzia do rozpylania
- Kosiarki i inne narzędzia służące do prac ogrodowych
- Pozostałe narzędzia elektryczne i elektroniczne
Zabawki, sprzęt rekreacyjny i sportowy
- Kolejki elektryczne lub tory wyścigowe
- Kieszonkowe konsole do gier video, gry video
- Sprzęt sportowy z elektrycznymi lub elektronicznymi częściami składowymi
- Zabawki z mechanizmem elektrycznym lub elektronicznym
Przyrządy do nadzoru i kontroli
- Czujniki dymu
- Regulatory ciepła
- Termostaty
- Urządzenia pomiarowe używane w gospodarstwie domowym
Automaty do wydawania
- Automaty do wydawania napojów gorących
- Automaty do wydawania butelek lub puszek z zimnymi i gorącymi napojami
- Automaty do wydawania produktów stałych
- Automaty do wydawania pieniędzy - bankomaty
- Inne wydające wszelkiego rodzaju produkty
Baterie i akumulatory
- Baterie i akumulatory ołowiowe
- Baterie i akumulatory niklowo-kadmowe
- Baterie alkaliczne
Informacja o lokalizacji punktów wydawania preparatu jodku potasu
Punkt nr 1
Gminny Punkt Podawania Preparatu Jodowego w Publicznej Szkole Podstawowej w Iwowem, Iwowe 140, 08-412 Borowie
Mieszkańcy sołectw:
Iwowe i Laliny
Punkt nr 2
Gminny Punkt Podawania Preparatu Jodowego w Zespole Oświatowym w Borowiu, 08-412 Borowie, ul. A. Sasimowskiego 3
Mieszkańcy sołectw:
Borowie, Brzuskowola, Nowa Brzuza, Stara Brzuza, Chromin, Filipówka, Gościewicz, Gózd, Jaźwiny, Kamionka, Łopacianka, Słup Pierwszy, Słup Drugi
Punkt nr 3
Gminny Punkt Podawania Preparatu Jodowego w Zespole Szkół w Głoskowie, 08-412 Borowie, Głosków, ul. Szkolna 6
Mieszkańcy sołectw:
Dudka, Głosków, Łętów, Wilchta
Uprawnionymi do odbioru tabletek jodku potasu są osoby dorosłe, natomiast osoby niepełnoletnie powinny posiadać pisemne upoważnienie rodziców lub opiekunów prawnych na pobranie tabletek jodku potasu.
Osoba zgłaszająca się do punktu wydawania tabletek może pobrać tabletki także dla innych osób (w szczególności pozostałych domowników, sąsiadów itp.), o ile przedstawi imienną listę tych osób.
Informuję, iż rozpoczęcie akcji wydawania tabletek jodku potasu nastąpi po decyzji Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Do tego momentu punkty wydawania preparatu są nieczynne, więc nie ma konieczności udawania się do nich.
Na chwilę obecną nie ma zagrożenia radiologicznego na terenie kraju, a Państwowa Agencja Atomistyki prowadzi całodobowy nadzór nad sytuacją radiacyjną.
Powyższe informacje podawane są w ramach akcji informacyjnej.
Powiatowy Dzień Seniora
Program wydarzenia:
- Nie dajmy się oszukać! | podkom. Danuta Kalinowska KPP Garwolin
- Moje potrzeby moim prawem | psycholog Beata Lipińska
- Żyj dobrze! | Renata Liszewska PSSE Garwolin
- Bądź bezpieczny na drodze | KPP Garwolin
- Projekcja filmu pt. "Plan B" w reż. Kingi Dębskiej
- Słodki poczęstunek
Udział jest bezpłatny, zgłoszenia można kierować:
- telefonicznie - 47 70 75 202
- e-mailowo - danuta.kalinowska@ra.policja.gov.pl
83. rocznica bitwy pod Jaźwinami
16.09.2022 r. w Jaźwinach w gminie Borowie miała miejsce uroczystość związana z obchodami 83. rocznicy bitwy stoczonej pod Jaźwinami.
Święto Gminy Borowie połączone z Gminnymi Dożynkami 2022
11 września 2022 roku w Borowiu odbyło się Święto Gminy Borowie połączone z Gminnymi Dożynkami.
Złote Gody 2022
23 sierpnia 2022 roku 8 małżeńskich par z gminy Borowie obchodziło złote gody pożycia małżeńskiego.
Program imprezy:
- 12:00 - Msza św. w kościele pw. Trójcy Świętej w Borowiu
- 13:30 - Część obrzędowa
- 14:00 - Przemówienia zaproszonych gości, występy rodzimych zespołów ludowych, Gminnej Orkiestry Dętej z Borowia oraz kapeli "MAZOWSZAKI"
- 16:00 - Don Vasyl Junior
- 18:00 - Kacper Blonsky
- 20:30 - Gwiazda wieczoru Dejw
- 21:30 - zabawa taneczna z zespołem "BOYS" (Zgórze)
Aplikacja mobilna „Koleje Mazowieckie – KM”
Od 23 sierpnia można już korzystać z nowoczesnej i intuicyjnej aplikacji mobilnej Kolei Mazowieckich. To jedyna aplikacja umożliwiająca zakup biletów okresowych. Posiada również funkcję automatycznego odnowienia biletu, odroczonej płatności oraz proponuje najkorzystniejszą ofertę cenową. Dzięki aplikacji mamy nieograniczony dostęp do kasy biletowej i punktu informacji, a to wszystko komfortowo i bez kolejki.
Korzystając z aplikacji, można kupić bilet nie tylko dla siebie, ale także innych osób. Nie trzeba również martwić się o brak zasięgu przy kontroli biletu – aplikacja daje dostęp do biletów offline. Ponadto, w przypadku zgubienia telefonu, bilet okresowy można łatwo odzyskać, korzystając z aplikacji na innym urządzeniu.
Dodatkową nowością i dużą zaletą jest także możliwość skorzystania z płatności Twisto. Jest to płatność odroczona do 30 dni, którą następnie podróżny może uregulować w całości albo rozłożyć na raty. Aplikacja umożliwia "zapamiętanie" kupowanego biletu okresowego. Jeśli podróżny jako metodę płatności wybierze płatność cykliczną, wówczas bilet okresowy odnowi się automatycznie. To duże ułatwienie szczególnie dla tych osób, które regularnie korzystają z wybranej oferty – mówi Dariusz Grajda, członek zarządu KM.
Aplikacja mobilna KM jest kompatybilna z IKM. Zastosowany został mechanizm wspólnego logowania do aplikacji mobilnej i strony internetowej www.bilety.mazowieckie.com.pl. Dzięki, któremu podróżni korzystający z zakupu biletów przez stronę i posiadający zarejestrowane konto w systemie uzyskują dostęp do aplikacji, używając tych samych danych autoryzacyjnych (login i hasło) bez konieczności rejestracji konta.
Aplikacja mobilna jest dostępna w sklepach App Store, Google Play oraz App Gallery pod nazwą „Koleje Mazowieckie – KM”. Aby z niej skorzystać należy ją pobrać i zainstalować na urządzeniu mobilnym.
Zmiana lokalizacji Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK)
SZANOWNI MIESZAŃCY GMINY BOROWIE!
Wójt Gminy Borowie informuje, że od 06.09.2022r. nastąpi zmiana lokalizacji Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych który obsługuje mieszkańców gminy Borowie. Od najbliższego wtorku PSZOK będzie znajdował się na placu przed gminną oczyszczalnią ścieków wzdłuż ulicy Przemysłowej w Borowiu. Przypominamy, iż punkt czynny jest w każdy pierwszy wtorek miesiąca w godzinach od 7.30 do 15.30. Odpady do PSZOK przyjmowane są bezpłatnie wyłącznie od mieszkańców gminy Borowie, którzy odprowadzają opłatę za gospodarowanie odpadami do Urzędu Gminy.
Celem uniknięcia „podrzucania” do PSZOK odpadów przez firmy usługowe świadczące usługi sprzątania lub remontowe, w Punkcie prowadzony jest proces weryfikacji osób dostarczających odpady. W celu potwierdzenia faktu zamieszkania na terenie gminy Borowie, mieszkaniec winien okazać się dokumentem potwierdzającym miejsce zamieszkania. Powyższa procedura ma na celu wyeliminowanie sytuacji, w których odpady do Punktu dostarczać będą osoby zamieszkujące na terenie gmin innych niż gmina Borowie bądź podmioty nieuprawnione np. firmy i instytucje, które zobowiązane są do zawierania umów na odbiór odpadów, które powstają w wyniku prowadzenia przez daną firmę działalności. Do PSZOK nie są również przyjmowane odpady w ilościach hurtowych, które mogłyby wskazywać, że powstały poza gospodarstwami domowymi.
Lokalizacja PSZOK
Urząd Gminy w Borowiu informuje, że w dniu 11.08.2022r. znaleziono psa. Właściciel psa lub osoby chętne do adopcji proszone są o kontakt z Urzędem Gminy w Borowiu.
Adoptujący otrzymuje wyprawkę dla psa w formie pieniężnej (500 zł) na zapewnienie psu kojca, budy, szczepień ochronnych oraz karmy i dostęp do wody zdatnej do picia.
Osoby zainteresowane adopcją prosimy o kontakt telefoniczny (25) 685-98-50 w godz. 8-16 w dniach od poniedziałku do piątku.
Otwarcie drogi w Iwowem
2 sierpnia 2022 r. w Iwowem oficjalnie przekazana została do użytkowania przebudowana droga gminna zrealizowana ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. W uroczystości udział wzięli: Pani Senator Maria Koc, Pan Poseł Grzegorz Woźniak, Pan Starosta Garwoliński Mirosław Walicki, Pani Marta Serzysko członkini Zarządu Powiatu Garwolińskiego, ks. Bogusław Wnuk Proboszcz Parafii Latowicz, Pani Hanna Ośko Skarbnik Gminy, Pani Alicja Szaniawska Przewodnicząca Rady Gminy, Pan Tadeusz Świątek radny Rady Gminy Borowie, Pan Zbigniew Kopa sołtys wsi Iwowe, Pan Piotr Zając Zastępca Wójta Gminy Borowie, pracownicy Wydziału Rozwoju Gospodarczego Urzędu Gminy - Pan Jacek Walecki, Pan Artur Zieliński i Pani Ewelina Jargiło. Przybyli także mieszkańcy wsi Iwowe, a także liczne grono rowerzystów. Po uroczystym przecięciu wstęgi ks. Bogusław Wnuk pobłogosławił i poświęcił wybudowaną drogę. Koszt inwestycji wyniósł 2 940 476 zł, z czego 1 920 573 zł to dotacja rządowa. W zakres prac wchodzi wykonanie nawierzchni asfaltowej o szerokości 5 m. i długości 1676 m. wraz z chodnikiem o szerokości 2 m. i kanałem technologicznym, wykonanie odwodnienia oraz wjazdów na posesje.
78 rocznica wybuchu Powstania Warszawskiego
1 sierpnia 2022 roku, przy Pomniku Niepodległości w Borowiu uczczono pamięć bohaterów poległych podczas Powstania Warszawskiego.
Bezpłatna pomoc dla uchodźców z Ukrainy
Osoby uciekające przed wojną w Ukrainie oraz osoby im pomagające – np. wolontariusze i osoby goszczące uchodźców – mogą liczyć na bezpłatną pomoc. Portal GrupaWsparcia.pl wraz z Fundacją ADRA Polska i Polskim Towarzystwem Logoterapii i Noo-Psychosomatyki (PTLiNPS) uruchomił HelpUkraine.GrupaWsparcia.pl – platformę z całodobowym czatem oraz telefonem wsparcia, na których można uzyskać wsparcie psychologiczne i informacyjne. Pomoc dostępna jest w języku ukraińskim i polskim.
Więcej informacji w załącznikach w języku polskim i ukraińskim.
Usuwanie i unieszkodliwianie wyrobów zawierających azbest na budynkach znajdujących się na terenie gminy Borowie
,,Usuwanie i unieszkodliwianie wyrobów zawierających azbest na budynkach znajdujących się na terenie gminy Borowie dofinansowano przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie, w formie dotacji w kwocie 34 995,24 zł”
Spotkanie z Poseł do Parlamentu Europejskiego Beatą Szydło oraz Wicepremierem, Ministrem Rolnictwa i Rozwoju Wsi Henrykiem Kowalczykiem
IV Mazowiecki Kongres Kół Gospodyń Wiejskich oraz Konkurs "Bitwa Regionow"
Kongres będzie miał miejsce w hali sportowej przy Zespole Szkół w Górznie przy ul. Długiej 6. Rozpoczęcie zaplanowano na godz. 10:30. Od godz. 10:00 na pobliskim terenie zielonym Koła Gospodyń Wiejskich zaprezentują swoje popisowe potrawy, lokalne smakołyki oraz rękodzieło ludowe.
O 13:30 organizatorzy ogłoszą wyniki konkursu kulinarnego - Bitwa Regionów Powiatu Garwolińskiego.
Od 13:45 na scenie wystąpią KGW, zespoły oraz kapele ludowe.
- 13.45 Jarnickie Stowarzyszenie Seniorów
- 14:10 KGW Górznianeczki
- 14.40 KGW Unin Kolonia
- 15:05 KGW Goździczanki
- 15:30 KGW Melanowianki
- 15:55 KGW Pogorzelec
- 16:20 KGW Uścieniec
- 16:40 KGW Kalenianka
- 17:00 Kapela Staręgów
- 17:15 Przerwa techniczna
O 17:30 rozpocznie się koncert zespołu Kolorowe Gitary
Szczegółowe informacje dostępne na stronie http://podlasie24.pl/garwolin/region/iv-mazowiecki-kongres-kgw-w-gorznie-3565a.html
8. Ultramaraton Powstańca 1944
W 78. rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego na wymagającej trasie o długości 63 km indywidualnie lub w sztafetach (od 2 do 7 osób) zawodnicy będą musieli przebyć szlak "kuriera powstańczego" i zaliczyć kolejne punkty kontrolne i punkty zmian, związane z historycznym szlakiem Polski Walczącej. Na każdym z nich uczestnicy zbierają pieczątki.
Informacje:
- 8. Ultramaraton Powstańca 1944
- www.ultra.wieliszew.pl
- Data: 31 lipca 2022 r.
- Start/Meta: Wieliszew k. Warszawy
- Dystans: 63 km
- FB: Ultramaraton Powstańca 1944
- Zapowiedź biegu: https://www.youtube.com/watch?v=3J28hlzw-MU
- Zapisy: www.czasomierzyk.pl
Deklaracje - Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB)
Wójt Gminy Borowie przypomina, iż do dnia 30 czerwca 2022 roku każdy właściciel lub zarządzający budynkiem jest zobowiązany do złożenia w Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB) deklaracji dotyczącej źródeł ciepła i spalania paliw nie tylko na budynki mieszkalne- deklaracja A, ale również na budynki i lokale niemieszkalne- deklaracja B. Jeśli twoje źródło ciepła zostało zainstalowane po 1 lipca 2021 roku to na złożenie niniejszej deklaracji masz 14 dni!
Deklarację można złożyć na dwa sposoby:
- elektronicznie – bezpośrednio do systemu teleinformatycznego CEEB z wykorzystaniem profilu zaufanego, podpisu elektronicznego lub e-dowodu;
Na stronie: www.zone.gunb.gov.pl
- w wersji papierowej – wypełniony dokument należy złożyć osobiście w budynku Urzędu Gminy lub wysłać listem; dane wskazane w deklaracji pisemnej zostaną wprowadzone do bazy przez urzędników.
Formularz deklaracji w formie papierowej znajduje się stronie:
https://www.gunb.gov.pl/strona/wzory-deklaracji-i-wnioskow
lub można go pobrać w Urzędzie Gminy.
W przypadku mieszkania w bloku to zarządca ma obowiązek zgłosić wspólne źródło ciepła. Natomiast jeżeli w lokalu jest ono indywidualne, takie jak np. kominek, bojler elektryczny lub koza, wówczas deklarację właściciel musi złożyć samodzielnie.
Debata nad raportem o stanie Gminy Borowie za 2021 rok
Szanowni Państwo
Zgodnie z art. 28aa ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz., 559 z późn. zm.) Wójt Gminy Borowie w terminie do 31 maja 2022 roku zobowiązany jest przedstawić Radzie Gminy Raport o stanie Gminy za 2021 rok. Raport dostępny jest na stronie gminy (https://www.bip.borowie.pl/plik,735,zarzadzenie-nr-62-2022-wojta-gminy-borowie-z-dnia-26-maja-2022-roku-br-w-sprawie-przedstawienia-radzie-gminy-borowie-raportu-o-stanie-gminy-za-2021-rok.pdf).
W debacie nad Raportem o stanie Gminy Borowie za 2021 rok zabiorą głos radni oraz chętni mieszkańcy gminy. Mieszkaniec, który chciałby zabrać głos w debacie zobowiązany jest, zgodnie z art. 28aa, ust. 6-8 wyżej przywołanej ustawy o samorządzie gminnym złożyć pisemne zgłoszenie do Przewodniczącej Rady Gminy poparte podpisami co najmniej 20 osób. Zgłoszenie składa się najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień, na który zwołana została sesja, podczas której będzie rozpatrywany Raport o stanie gminy. Mieszkańcy będą zabierać głos według kolejności otrzymania przez Przewodniczącej Rady Gminy zgłoszenia.
Sesja, na której zostanie przedstawiony Raport o stanie Gminy Borowie za 2021 rok odbędzie się w dniu 20 czerwca (poniedziałek) 2022 r. o godz. 14 w Gminnym Ośrodku Kultury w Borowiu, ul. Garwolińska 19.
Debata nad Raportem o stanie Gminy Borowie za 2021 rok
Program „Działaj Lokalnie 2022”
Stowarzyszenie Inkubator Kreatywności Społecznej oraz Akademią Rozwoju Filantropii w Polsce ogłaszają Lokalny Konkurs Grantowy w ramach Programu „Działaj Lokalnie 2022” Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, w terminie: od 31 maja 2022 do 30 czerwca 2022 roku.
W ramach Programu „Działaj Lokalnie 2022” wspierane będą projekty, które inicjują współpracę mieszkańców na rzecz dobra wspólnego, które służą pobudzaniu aspiracji rozwojowych i poprawie jakości życia. W rezultacie podejmowane działania mają przyczyniać się do budowania lokalnego kapitału społecznego.
Program jest prowadzony z myślą o organizacjach pozarządowych oraz grupach nieformalnych z gmin: miasto Stoczek Łukowski, gmina Stoczek Łukowski, Krzywda, Wola Mysłowska, Adamów, Borowie, Wodynie, które podejmują wspólny wysiłek, aby w ich społecznościach żyło się lepiej.
W ramach konkursu przewidziane jest przyznanie dotacji na projekty, realizowane przez organizacje pozarządowe i grupy nieformalne, które:
1) zakładają współdziałanie mieszkańców, dzięki któremu możliwe jest osiąganie celów o charakterze dobra wspólnego,
2) wynikają z konkretnych potrzeb danej społeczności,
3) mają jasno określony cel, dobrze zaplanowane działania, mierzalne rezultaty i rozsądne koszty realizacji, przewidują takie działania, które będą kierowane do określonej grupy odbiorców, a jednocześnie będą służyć całej społeczności,
4) będą realizowane wspólnymi siłami mieszkańców i instytucji życia lokalnego – samorządów, przedsiębiorców i organizacji społecznych,
5) będą umiejętnie i w sposób przemyślany angażowały zasoby lokalne – naturalne, społeczne, ludzkie i finansowe.
6) przewidują działania zmniejszające negatywne skutki epidemii. Negatywne skutki mogą dotyczyć różnych obszarów, np. edukacji, sportu, kultury, zdrowia, aktywności społecznej. Mogą też dotyczyć różnych form społecznego zaangażowania, np.: konieczność zastąpienia działań edukacyjnych ze świata realnego, przeniesienia ich do przestrzeni online.
Termin składania wniosków: od 31 maja 2022 r. do 30 czerwca 2022 r.
Czas trwania projektu: min. 3 miesiące – max. 6 miesięcy.
Łączna pula przeznaczona na granty: 55 000,00 zł (pięćdziesiąt pięć tysięcy).
Maksymalna kwota dofinansowania pojedynczego projektu: 6 000 zł
Okres realizacji projektu: od 1 lipca do 31 grudnia 2022 r.
Wnioski należy składać wyłącznie za pośrednictwem GENERATORA WNIOSKÓW, który dostępny jest na stronie www.system.dzialajlokalnie.pl
Więcej szczegółów na stronie: http://iksstoczek.org/2022/05/30/ogloszenie-konkursu-dzialaj-lokalnie-2022/
Program „Korpus Wsparcia Seniorów” na rok 2022
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Borowiu informuje, że w związku z ogłoszonym przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Programem pn. „Korpus Wsparcia Seniorów” na rok 2022 realizowanym w ramach środków z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 pozyskał środki na realizację Modułu II, który ma na celu poprawę bezpieczeństwa oraz możliwości samodzielnego funkcjonowania w miejscu zamieszkania osób starszych przez dostęp do tzw. „opieki na odległość”.
Adresatami Programu są seniorzy 65 lat i więcej z terenu gminy Borowie, mający problemy z samodzielnym funkcjonowaniem ze względu na stan zdrowia, prowadzący samodzielne gospodarstwa domowe lub mieszkający z osobami bliskim, które nie są w stanie zapewnić im wystarczającego wsparcia.
W ramach Programu w okresie od czerwca 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. zostanie zapewniony NIEODPŁATNY dostęp do tzw. „opasek bezpieczeństwa” wyposażonych w funkcje:
- Przycisk bezpieczeństwa – sygnał SOS,
- Detektor upadku,
- Czujnik zdjęcia opaski,
- Lokalizator GPS,
- Funkcje umożliwiające komunikowanie się z centrum obsługi i opiekunami,
- Funkcje monitorujące
- Podstawowe czynności życiowe (puls i saturacja).
Opaska bezpieczeństwa będzie połączona z całodobowym Centrum monitoringu, co daje poczucie bezpieczeństwa nie tylko seniorowi, ale także jego rodzinie. Pozwala na bardziej bezpieczne, komfortowe funkcjonowanie w swoim środowisku lokalnym.
W przypadku trudnej sytuacji lub nagłego zagrożenia życia wciśnięcie guzika alarmowego, znajdującego się na opasce, umożliwi połączenie się z dyspozytorem (ratownik medyczny, opiekun medyczny, pielęgniarka), który podejmuje decyzję o sposobie udzielenia pomocy seniorowi. W zależności od sytuacji może on poprosić o interwencję kogoś z jego najbliższego otoczenia (rodzinę, sąsiadów, opiekunów), poprosić o interwencję pracownika ośrodka pomocy społecznej (np. pracownika socjalnego czy opiekunkę środowiskową) lub wezwać służby ratunkowe.
Zgłoszenia do Programu można dokonać jak najszybciej składając wymagany formularz lub zgłaszając się do GOPS:
- osobiście bądź przez osoby wskazane przez seniora w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Borowiu, ul. Sasimowskiego 10, tel. 516 297 908
- lub poprzez przesłanie wypełnionego formularza na adres e-mail: gops@borowie.pl.
Wszelkie dodatkowe informacje można uzyskać pod numerem tel. 516 297 908.
Ważne - samo zgłoszenie do udziału w Programie nie jest równoznaczne z objęciem omawianym wsparciem.
Program „Korpus Wsparcia Seniorów” na rok 2022 dostępny pod adresem: Korpus Wsparcia Seniorów 2022
Pociąg „Słoneczny” i „Słoneczny – BIS”
„Po dwóch latach przerwy spowodowanej pandemią, wakacyjny pociąg „Słoneczny” Kolei Mazowieckich wraca na szlak i już 25 czerwca rozpoczyna swoje codzienne kursowanie do Ustki. Nowością jest dodatkowe połączenie w soboty, niedziele i święta - „Słoneczny – BIS”, który umożliwi podróżnym dojazd do Trójmiasta.
Pociąg „Słoneczny” po raz pierwszy wyruszył w trasę już w 2005 roku, i od tego czasu wzbudza zainteresowanie bardzo dużej liczby podróżnych. Do tej pory, z tego niezwykłego połączenia, skorzystało już ponad milion osób. Niewątpliwą zaletą „Słonecznego” jest wysoki standard i komfort podroży
w klimatyzowanych i komfortowych wagonach piętowych. W tym roku, aby umożliwić przejazd nad morze jeszcze większej ilości pasażerów, uruchamiamy dodatkowe połączenie do Trójmiasta – „Słoneczny – BIS”. Ceny biletów są atrakcyjne. Za bilet normalny do Ustki zapłacimy 75 zł. (studenci 36,75 zł, uczniowie 47,25 zł) natomiast przejazd „Słonecznym” i „Słonecznym – BIS” do Gdyni będzie nas kosztował tylko 60 zł. (studenci 29,40 zł , uczniowie 37,80 zł) – mówi Dariusz Grajda, członek zarządu Kolei Mazowieckich.
„Słoneczny” do Ustki wyjeżdża z Warszawy Wschodniej o godzinie 6.05 „Słoneczny – BIS” do Gdyni Głównej, wyjeżdża z Warszawy Wschodniej o godzinie 9.31. Podróż "Słonecznym" i „Słonecznym – BIS”
z Warszawy do Trójmiasta trwa nieco ponad 3 godziny, natomiast do Ustki 5 godzin 45 minut. Pociąg składa się z nowoczesnych wagonów piętrowych i lokomotywy Traxx wyprodukowanych przez firmę Bombardier. Osiąga maksymalną prędkość 160 km/h. Wagony piętrowe są klimatyzowane, dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, a także wyposażone w przewijaki dla niemowląt. Turysta, który na wakacyjne wojaże zechce zabrać ze sobą rower, doceni możliwość skorzystania ze specjalnie zainstalowanych stojaków na rowery.
Jeden dzień w Trójmieście ze „Słonecznym” – to proste! Wyjazd z Warszawy Wschodniej o godzinie 6.05, a powrót z Trójmiasta około 19 pociągiem „Słoneczny – BIS”.
Pociąg zatrzyma się w pięciu miastach na Mazowszu – Legionowie, Nowym Dworze Mazowieckim, Nasielsku, Ciechanowie i Mławie, w dwóch leżących na terenie województwa warmińsko-mazurskiego – Działdowie oraz Iławie, a także w kolejnych miastach województwa pomorskiego – Prabutach, Malborku, Tczewie, Gdańsku Głównym, Gdańsku Wrzeszczu, Gdańsku Oliwie, Sopocie i Gdyni Głównej. Po wyjechaniu z Trójmiasta pociąg zatrzyma się również w Wejherowie, Lęborku i Słupsku, by zakończyć trasę w Ustce.
Szczegółowy rozkład jazdy dostępny jest na stronie sloneczny.mazowieckie.com.pl. Bilety na przejazdy pociągiem „Słoneczny” są do nabycia w bardzo atrakcyjnych cenach, ponadto w cenie biletu podróżny może zabrać rower lub psa. Zakupu biletów można dokonać w kasach biletowych, za pośrednictwem strony bilety.mazowieckie.com.pl, w aplikacjach mobilnych, biletomatach KM, a także bezpośrednio u kierownika pociągu”.
Labrador szuka swojego właściciela bądź nowego domu
Urząd Gminy w Borowiu informuje, że w dniu 02.05.2022r. w miejscowości Nowa Brzuza znaleziono psa rasy labrador. Właściciel psa lub osoby chętne do adopcji proszone są o kontakt z Urzędem Gminy w Borowiu.
Adoptujący otrzymuje wyprawkę dla psa w formie pieniężnej (500 zł) na zapewnienie psu kojca, budy, szczepień ochronnych oraz karmy i dostęp do wody zdatnej do picia.
Osoby zainteresowane adopcją prosimy o kontakt telefoniczny (25) 685-98-50 w godz. 8-16 w dniach od poniedziałku do piątku.
Uroczystości 231 Rocznicy Uchwalenia Konstytucji 3 Maja w Borowiu
Obchody 231 rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja rozpoczęła Msza Święta w kościele parafialnym. Następnie uczestnicy uroczystości w uroczystym korowodzie przemaszerowali pod Pomnik Niepodległości, gdzie złożono kwiaty.
XII Ogólnopolski Konkurs Plastyczny dla Dzieci, pn. ”Bezpiecznie na wsi mamy, bo ryzyko upadków znamy”
XIX Ogólnokrajowego Konkursu Bezpieczne Gospodarstwo Rolne
Po raz kolejny Prezes Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego zaprasza właścicieli gospodarstw indywidualnych, z których przynajmniej jeden z właścicieli jest objęty ubezpieczeniem społecznym rolników, do udziału Ogólnokrajowym Konkursie Bezpieczne Gospodarstwo Rolne.
Przedsięwzięcie realizowane jest od 2003 roku w ramach działań na rzecz zmniejszenia liczby wypadków i chorób zawodowych rolników. Współorganizatorami Konkursu są: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Państwowa Inspekcja Pracy, Krajowy Ośrodek Wsparcia oraz Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. XIX Ogólnokrajowy Konkurs Bezpieczne Gospodarstwo Rolne uzyskał Patronat Honorowy Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy.
Patronat medialny nad konkursem będą sprawowali: Agro Profil, Tygodnik Poradnik Rolniczy, Rolniczy Przegląd Techniczny oraz portale agronews.com.pl, wiescirolnicze.pl i gospodarz.pl.
Partnerem strategicznym przedsięwzięcia jest Pocztowe Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych, a partnerem wspierającym Narodowy Instytut Kultury Wsi i Dziedzictwa Narodowego.
W osiemnastu dotychczasowych edycjach udział wzięło ponad 21 tysięcy gospodarstw indywidualnych, a ich laureaci otrzymali atrakcyjne nagrody rzeczowe i finansowe – w ubiegłym roku zwycięzca został uhonorowany ciągnikiem rolniczym o mocy 55 KM.
Celem Konkursu jest promocja zasad ochrony zdrowia i życia w gospodarstwie rolnym. Udział w nim mogą brać właściciele zarówno dużych, jak i małych gospodarstw rolnych o różnych profilach produkcji.
Uczestnicząc w działaniu, rolnicy mają okazję do zaprezentowania swojego miejsca pracy i osiągnięć zawodowych, zdobycia cennych nagród, a przede wszystkim poddania gospodarstwa profesjonalnemu audytowi bezpieczeństwa pracy, który wykonują komisje konkursowe. Podczas eliminacji sprawdzą one, czy w ocenianym gospodarstwie stosowane są w praktyce zasady ochrony zdrowia i życia, a także czy wyeliminowane zostały w nim zagrożenia związane z wypadkami i chorobami zawodowymi.
W skład komisji konkursowych wchodzą specjaliści z zakresu bhp w rolnictwie reprezentujący Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Państwową Inspekcję Pracy, Ośrodki Doradztwa Rolniczego, Ochotniczą Straż Pożarną i inne instytucje działające w środowisku wiejskim.
Zastosowanie się do ich rad i uwag przyczynia się do wyeliminowania wielu zagrożeń w środowisku rolniczej pracy, a tym samym do zmniejszenia ryzyka wypadków i chorób zawodowych rolników oraz ich rodzin.
Warunkiem udziału w Konkursie jest podleganie ubezpieczeniu społecznemu rolników przez co najmniej jednego ze współwłaścicieli gospodarstwa rolnego.
Szczegółowe informacje o organizacji Konkursu można uzyskać w Placówce Terenowej KRUS w Siedlcach, ul. Brzeska 39 (tel. 25 640 46 17, e-mail:siedlce@krus.gov.pl).
Ważne terminy:
- 04.2022 r. – upływa termin zgłaszania udziału w Konkursie
- 07.2022 r. – zakończenie etapu wojewódzkiego
- lipiec/sierpień 2022 r. – wizytacja gospodarstw finałowych (termin uzależniony od sytuacji epidemicznej w kraju)
Młodzi znawcy pożarnictwa z Borowia
Po raz kolejny w budynku Urzędu Gminy w Borowiu odbyły się gminne eliminacje Ogólnopolskiego Turnieju Wiedzy Pożarniczej. Wcześniej w szkołach podstawowych w Borowiu, Głoskowie i Iwowem oraz ponadpodstawowej w Borowiu zostały przeprowadzone eliminacje szkolne, które wyłoniły 14 najlepszych znawców tematyki pożarniczej na terenie naszej gminy. W czwartek został przeprowadzony test, który wyłonił najlepszych uczniów, którzy z kolei wystartują w etapie powiatowym turnieju w kwietniu w Garwolinie.
Najlepszymi z terenu gminy Borowie w bieżącym roku okazali się: Dawid Król ze Szkoły Podstawowej w Borowiu (kat. SP I-IV), Julia Świątek ze Szkoły Podstawowej w Iwowem (kat. SP V-VIII) oraz Kacper Pobrotyn ze Szkoły Branżowej I° w Borowiu (kat. szkoły ponadpodstawowe). Ta trójka bronić będzie barw Borowia w eliminacjach powiatowych.
Wszyscy uczestnicy czwartkowych zmagań otrzymali dyplomy i nagrody książkowe związane z tematyką strażacką. Nad całością zmagań jak co roku czuwał Zarząd Oddziału Gminnego Związku Ochotniczych Straży Pożarnych w Borowiu na czele z Prezesem Panem Wiesławem Gąską, wójtem Gminy Borowie i Komendantem Gminnym Panem Tomaszem Majczyną.
Świadczenie pieniężne dla osób przyjmujących uchodźców z Ukrainy
Informujemy, że osoby przyjmujące uchodźców z Ukrainy w swoich domach mogą już składać wnioski o świadczenie pieniężne. Świadczenie przysługuje w kwocie 40 zł za dzień pobytu przez okres nie dłuższy niż 60 dni na każdą przyjętą osobę, której zapewniono zakwaterowanie i wyżywienie.
Świadczenie jest wypłacane z dołu, tj. za okres, który już minął.
Wniosek musi zawierać:
- imię, nazwisko i PESEL wnioskodawcy,
- imię i nazwisko osób przyjętych na zakwaterowanie oraz numer PESEL jeżeli został nadany lub numer i serię dokumentu potwierdzającego tożsamość w przypadku braku nadania numeru PESEL,
- adres miejsca pobytu osób przyjętych na zakwaterowanie,
- numer rachunku bankowego, na który świadczenie ma zostać wypłacone (świadczenie nie będzie wypłacane w gotówce).
Wypłata świadczenia może zostać uzależniona od weryfikacji warunków zakwaterowania i wyżywienia.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 12 marca 2022 roku o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz.U. z 2022 r. poz. 583)
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 marca 2022 roku w sprawie maksymalnej wysokości świadczenia pieniężnego przysługującego z tytułu zapewnienia zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy oraz warunków przyznawania tego świadczenia i przedłużania jego wypłaty (Dz.U. z 2022 r. poz. 605)
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 marca 2022 roku w sprawie wzoru wniosku o świadczenie pieniężne za zapewnienie zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy przybywającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z działaniami wojennymi (Dz.U. z 2022 r. poz. 608)
Złóż nową deklarację na odbiór odpadów, jeśli przyjmujesz pod swój dach uchodźców z Ukrainy
Szanowni Państwo,
Przypominamy, że w przypadku, gdy zmienia się liczba osób zamieszkujących nieruchomość właściciel nieruchomości ma obowiązek uaktualnienia tej liczby w deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Informujemy, że mieszkańcy gminy, którzy przyjęli do swoich domów, nieruchomości, uchodźców z Ukrainy też są zobligowani do złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i podanie aktualnej liczby osób, która zamieszkuje i generuje odpady.
Powiatowy Dzień Sołtysa
W dniu 25 kwietnia 2022 roku obchodzono w Miętnem Powiatowy Dzień Sołtysa.
Odnośniki
Informacje kontaktowe
Urząd Gminy Borowie |
gmina@borowie.pl | |
ul. Aleksandra Sasimowskiego 2 |
tel.: | +48 25 685 90 70 |
08-412 Borowie |
fax.: | +48 25 685 90 72 |
NIP: 8261386190 |
||
Elektroniczna Skrzynka Podawcza ePUAP | /928m9fdun6/skrytka |